24 Şubat 2015 Salı

Görsel Programlama-Java (Ders 1)

Burada anlatılan dersler temel seviyede giriş seviyede olup java'nın mantığını kavramayı sağlayacaktır. Orta ve ileri seviyede bir şeyler yapabilmeniz için kendinize bir proje belirleyip geliştirmeniz öğrendiklerinizi uygulamanızda yararlı olacaktır.

NetBeans IDE 8.0.1 çalıştırılarak FİLE-NEW PROJECT (CTRL+SHIFT+N) tıklanır. Ve açılan penceredeki JavaApplication seçilerek Next denir projeye isim verilmek istenirse verilir ve Finish tıklanır.
package kısmında programın adı belirtilir ve siz ilk projeyi oluştururken ne isim vermişseniz o yazar. Ben oluştururken Evuygulama1 dedim.
Örn:

@author kısmında program yazarının adı belirtilir.
ÖRN:

CTRL+BOŞLUK tuş kombinasyonu kullanılarak yazılacak kodları daha hızlı yazılmasını sağlayabilirsiniz.
F6 ile programı çalıştır yapabilirsiniz.
İlerleyen zamandaki göreceğimiz kodu öğrenene kadar çalıştırdığımız programı X ile kapattıktan sonra NetBeans IDE programının alt tarafındaki durum çubuğunda gözüken Run yazısının yanında bulunan X işareti ile de ayrıca kapatmak gerekmektedir.

Bu kod bloğu ise programın çalışması için gerekli olan kodların yazıldığı alandır. İlk açılıştaki "// TODO code application logic" here kodları silinerek gerekli kodlama yapılmaya başlanır.

JFrame DEĞİŞKEN_ADI=new JFrame(); //kodu ile pencere oluşturulur. Buradaki DEĞİŞKEN_ADI kısmı Türkçe karakter olmadan sizin belirleyeceğiniz bir değişken adıdır.
ÖRN: pencere1 adında bir tane pencere oluşturduk.

Ancak sadece pencere oluşturmak yetmiyor. Oluşturulan bu pencereyi ekranda göstermek için çağırmak gerekiyor. Ekrana çağırma komutu ise .show
ÖRN: pencere1 adlı pencereyi ekranda göster

Artık main bloguna yazmış olduğumuz kod aşağıdaki gibi oldu:

Bu kodun çalıştırılması durumunda ekranın sol üst köşesi yani 0*0 koordinatında küçük bir pencere gözükür.
Penceremize bir başlık vermek için .setTitle("PENCERE_İSMİ") kodu kullanılır
Örn: //pencere başlığımızın adı Görsel Programlama 3-Java olarak değiştirildi

Şimdiye kadar oluşturmuş olduğumuz kodlar

şeklinde oldu. Kodun çalışması durumunda ekranın yukarıda bahsettiğimiz gibi 0*0 koordinatlarında küçük pencere oluştu. Tabi pencereye ebat vermediğimizden dolayı bunu görebilmek için kenarlarından tutup büyültmek gerekmektedir.

Pencere boyutlarını ayarlamak için .setSize(width, height) kullanılır. width:genişlik,height:yükseklik Örn: //600*400 ebatlarında bir pencere oluştur.

Artık pencerenin başlığını vs. görmek için kenarlarından tutup genişletmeye gerek kalmadı.

.setLocation(x, y) kodu ile pencerenin ekranın soldan ve üstten ne kadar boşluklarla gözükmesini istiyorsak ona göre ayarlama yapılır.
Örn:// soldan 200, üstten de 300 px boşluk bırakarak göster.


SORU 1: Yukarıdaki ekranın tam sağına aynı hizada ikinci bir pencere yerleştiriniz.
CEVAP 1:

.setBounds(x, y, width, height); Ekranın solundan ve üstünden uzaklığı ile genişlik ve yüksekliği tek satır kod ile .setBounds kodu ile yapılmakta.
Örn: //soldan 300px,üstten 150px uzaklık, pencere genişliği 400px uzunluk 600 px genişlik.
Pencere başlığına isim vermek için setTitle yerine pencere oluştururken kullanılan koddaki new JFrame() alanındaki parantezler içine pencere başlığı adı yazılarak kodlar kısaltılabilir
Örn:

Yukarıda 5 satırda yazmış olduğumuz pencere oluşturarak ekranda gösterme kodunu bu kısaltmaları kullanarak yazacak olursak:

JFrame pencere2=new JFrame();
pencere2.setTitle("SAĞ TARAFA BİTİŞİK PENCERE");
pencere2.setSize(350, 150);
pencere2.setLocation(800, 300);
pencere2.show();
JFrame pencere2=new JFrame("SAĞ TARAFA BİTİŞİK PENCERE");
pencere2.setBounds(800,300,350,150);
pencere2.show();

Örn:

setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE)  komutu ile X ile pencereyi kapattığımızda çalışmanın durmasını sağlar. Dersin başında söylemiş olduğumuz NetBeans ekranının durum çubuğundaki run alanından da X işaretine basmaya gerek kalmıyor.
Örn: //pencere1 de X ile ekranı kapattığın zaman çalışma dursun

Pencere üzerine nesneler (buton, yazı vs.) ekleyebilmek için panel oluşturmak lazım ve panel aşağıdaki şekilde oluşturulur.
Örn://p1 adında bir panel oluştur.

Oluşturulan bu panellin kullanıldığını görmek için biçimlendirmek lazım. Bunun içinde .setBackground ile arka plan rengi verebiliriz. Ve bu biçimlendirdiğimiz paneli pencere üzerine eklememiz lazım ki nesneleri yerleştire bilelim. Eklemek içinde .add komutu kullanılır.
Örn:

Kodları ile pencere üzerine eklenecek nesnelerin konumlandırma durumları ayarlanmaktadır.

.setLayout(new BorderLayout());   // pencerenin üzerine 5 adet nesne eklenmesini ve eklenecek
bu nesnelerin kuzey,güney,doğu,batı ve merkez konumlarından herhangi birinde olması sağlanır.
pencere.setLayout(new GridLayout(5,2)); // 5 satır 2 sütundan oluşan panel ekler.
pencere.setLayout(new FlowLayout());   // panellerin yan yana dizilimini sağlar.

Örnek kullanımlar:
//doğu,batı,kuzey,güney ve merkez konumlarından oluşan 5 adet yer belirleyeceğimiz alan oluşturmayı sağlar, daha sonrada 2. satırdaki kod ile // bu paneli kuzey tarafa yerleştirir.


Örn:

SORU2: Batı tarafına mavi renkli bir panel ekle.
CEVAP2:


Örn: Örnekte öncekine göre dikkat edilmesi gereken nokta yön durumlarının kalktığı ama add işleminin hala kaldığıdır.

Örn:
Buton oluşturmak için JButton kodu kullanılarak nesne oluşturulur.
Önr:

package hafta1;  //programın adı //nesneler paket olarak gözükür. Gözükmezse biz ekleyeceğiz
bu kısımdaki
leri silerek * koyarsak bütün nesneleri tanıyacak

Hiç yorum yok: